Skip to main content

Konstresa med Fjugesta vävstuga till Stockholm

Välkommen med på Fjugesta vävstugas konstresa till Stockholm 

Resan är öppen för alla som är intresserade av vävning och konst. Medlemsskap i vävstugan krävs inte. 

Vi besöker Sven-Harrys Konstmuseum och tar sikte på höstens stora utställning "Livet och trasornas väv".

Därefter beger vi oss till Moderna Museet och här siktar vi på Britta Marakatt-Labbas utställning med broderade berättelser som skildrar samiskt liv och vardag.

Fritextsökning

Dagsprogram

  • Dagsprogram

    Vi börjar dagen med att stiga på bussen enligt schema.

    Mellan Västerås Och Enköping gör vi ett kort stopp för fika.

    Kl 11:00 öppnar Sven-Harrys Konstmuseum och utställningen Livet och trasornas väv.

    12:30 åker vi vidare mot Moderna Museet och utställningen med Britta Marakatt-Labba Där varje stygn andas. På Moderna Museet finns möjlighet till lunch i restaurangen.

    16.00 tackar vi för oss och påbörjar hemresan.
    Samma avstigningsplatser som påstigningsplatser.

  • Livet och trasornas väv

    Livet och trasornas väv
    26 september 2025 – 15 mars 2026


    I höst öppnar Livet och trasornas väv – en omfattande utställning på Sven-Harrys Konstmuseum som lyfter fram vävstolen som ett tekniskt, konstnärligt och kulturellt redskap. Storslagen, tekniskt avancerad och ofta vacker i sin konstruktion, har vävstolen i århundraden varit ett oumbärligt verktyg för att skapa textilier – från vardagens slitstarka bruksvaror till samtida textilkonst med konceptuell skärpa.

    En ny generation vävare och konsthantverkare tar plats på museet intill historiska verk – från den enkla trasmattan till stora installationer och vidare till Märta Måås-Fjetterströms ikoniska textilier. Utställningen binder samman det välbekanta och vardagliga med det nyskapande och konstnärliga.

    Utställningen samlar 33 konstnärer från olika generationer och uttryck. Historiska pionjärer som Märta Måås-Fjetterström, Barbro Nilsson och Viola Gråsten ställs sida vid sida med samtida konstnärer såsom Andreas Eriksson, Pia Ferm, Marcia Harvey Isaksson, Nkuli Mlangeni-Berg och Hans Thomsson för att nämna några. Utställningen cureras av Linda Zetterman, konstnär och utbildare på Capellagården, och Dragana Kusoffsky Maksimovic, museichef och konstnärlig ledare på Sven-Harrys Konstmuseum.

    – Vävstolen är mer än ett redskap. I varje tråd finns spår av liv, minnen och kreativitet som blir till konst. I äldre verk ofta från kvinnor vars namn vi aldrig fått veta. Med Livet och trasornas väv vill vi synliggöra detta fantastiska och tekniskt krävande hantverk och visa hur vävstolen fortsätter att inspirera konstnärer än idag genom att lyfta fram några av samtidssveriges främsta textilkonstnärer, säger Dragana Kusoffsky Maksimovic.

    Vävstolen bär på en rik berättelse om hantverk, tradition och kulturarv – och inte minst om kvinnors ofta osynliggjorda arbete. Det som en gång betraktades som ett tyst och inbundet kvinnligt hantverk är idag ett kreativt och tekniskt avancerat uttrycksmedel för konstnärer och konsthantverkare.

    – Textilierna vi omger oss med är en viktig del av berättelsen om våra liv, oavsett om det är en matta, ett plagg vi bär dagligen eller ett konstverk. Därför är det angeläget att lyfta fram och manifestera vävningen och dess mångfacetterade uttryck i vår samtid, säger Linda Zetterman.

    Under utställningsperioden erbjuds en rad av intressanta programpunkter och workshops.
    Vid särskilda tillfällen demonstreras vävning live i salarna – en unik chans att uppleva det långsamma, taktila arbetet på nära håll. I samarbete med Capellagården och Handarbetets Vänner väver studerande på plats i utställningen och gör vävstolen närvarande – med ullens doft, skyttelns rytm och färgernas puls.

    Livet och trasornas väv är en hyllning till vävstolen – ett avgörande redskap som burit minnen, mönster och berättelser genom århundraden. Här binds trådarna mellan hand och tanke, historia och samtid, individ och kollektiv.

    Medverkande konstnärer: Andreas Eriksson, Annelie Tegelberg, Barbro Nilsson, Carl Johan Lejrin, Eira Malmsten, Elisabet Hasselberg Olsson, Ellen Christensson, Emma Holmgren, Estelle Bourdet, Gustaf Helsing, Hans Thomsson, Karin Bergöö Larsson, Linnea Blomgren Cassius, Linnéa Sjöberg, Lisa Englund, Liselotte Malmsten, Malin Parkegren, Marcia Harvey Isaksson, Marie Ekstedt Bjersing, Matilda Dominique, Mirjam Hemström Farsi, Märta Måås-Fjetterström, Nkuli Mlangeni-Berg, Pia Ferm, Sara Elggren, Sarai Alvarez Riveros, Seoyoung Shin, Siri Derkert, Svenskt Tenn, Terese Molin, Ulla Parkdal, Viola Gråsten, Åsa Pärson.

    Denna text med bilder finns i orginal på: https://skrift.meltwater.io/site/6318aa628bfb340019750b1e/article/689d9e93fc401f0013b691dc

  • Britta Marakatt-Labba: Där varje stygn andas/Juohke sákkaldat vuoigŋá

    Britta Marakatt-Labbas broderade berättelser skildrar samiskt liv och vardag, men också statliga övergrepp och en natur hotad av exploatering. I utställningen, ”Där varje stygn andas/Juohke sákkaldat vuoigŋá”, möter du hennes detaljrika verk – från det 24 meter långa broderiet ”Historjá” till grafik, installationer och skulpturer.

    "Att jobba med broderi är en långsamhetens estetik. En resa i tid och rum där varje stygn andas upplevelser och eftertanke och skapar berättelser. – Britta Marakatt-Labba
    Under snart femtio år har Britta Marakatt-Labba lyft fram samisk kultur, historia och kamp i broderier, grafik, installationer och skulpturer. Hennes stora internationella genombrott kom med det 24 meter långa verket ”Historjá” (2003–2007) – ett epos och panoramabroderi som liknats vid Bayeuxtapeten och som är utställningens centrala verk.

    Mot fjällandskap och snötäckta vidder återger Britta Marakatt-Labba en tillvaro där den andliga världen är närvarande i såväl berättelserna om det dagliga livet, som i skildringar av historiska händelser, statliga övergrepp och en hotad natur.


    BRITTA MARAKATT-LABBA – DÄR VARJE STYGN ANDAS
    ”Där varje stygn andas/Juohke sákkaldat vuoigŋá”, omfattar cirka sextio av Britta Marakatt-Labbas verk från 1968 och fram till i dag. Utställningens titel lånar Britta Marakatt-Labbas egen beskrivning av arbetet med de broderade verken: I den tidskrävande arbetsprocessen är det eftertanke och erfarenhet som laddar varje nytt stygn med innebörd och mening.

    I det omfattande broderiet ”Historjá” (2003–2007) berättar scenerna, som består av hundratusentals små stygn på linne, om samernas tillvaro, historia och världsbild. Men även om motstånd. Genom att bland annat lyfta fram Kautokeinoupproret 1852 synliggör Britta Marakatt-Labba en händelse som i dag betraktas som en viktig vändpunkt i kampen för samiska rättigheter och politisk självständighet.

    Konsttidskriften ArtNews utsåg under våren 2025 ”Historjá” till ett av århundradets främsta konstverk.

    Tidigt politiskt engagerad
    Britta Marakatt-Labba blev tidigt politiskt engagerad. Som en av konstnärerna i Mázejoavku (Masi-gruppen) deltog hon bland annat i kampen mot utbyggnaden av Altaälven under sent 1970-tal och tidigt 1980-tal, en händelse hon också skildrat i det kända verket ”Garjját” (Kråkorna, 1981).

    Britta Marakatt-Labbas stora samhällsengagemang spelar än i dag en viktig roll i konstnärskapet och hennes konst utgör en betydande inspiration för nya generationers kamp för miljön och samiska rättigheter.

    Britta Marakatt-Labba är född 1951 i Idivuoma på den svenska sidan av Sápmi och är i dag bosatt och verksam i Övre Soppero i Kiruna kommun. Hon är uppväxt i en renskötarfamilj med nordsamiska som modersmål och lärde sig svenska som fjärde språk efter meänkieli och norska. Efter studier på Sunderby folkhögskola utanför Luleå och Högskolan för design och konsthantverk (HDK) i Göteborg återvände Marakatt-Labba i slutet av 1970-talet till hemtrakterna.

    Britta Marakatt-Labbas konst har funnits i offentliga och regionala samlingar i Norden sedan 1980-talet. Hennes stora internationella genombrott kom 2017 på Documenta 14 i Kassel, Tyskland. Alltsedan dess har hennes konst rönt ett växande internationellt intresse och visas runtom i världen.

    Denna text med bilder finns i orginal på: https://www.modernamuseet.se/stockholm/sv/utstallningar/britta-marakatt-labba/

  • Upphovsrätt

    Texter och bilder ovan är hämtade från Sven-Harrys Konstmuseum samt Moderna Museet. Länkarna ovan leder till de källor vi använt. För upphovsrättsinformation se respektive webbplats.

Avgångs- och ankomsttider

Plats På- och avstigning Avresa Hemkomst
Nybble Palm & Gyll garage 07:10
Fjugesta Vävstugan Storgatan 31 07:25
Lanna Hpl Lannavägen. Busslinga vid Rundellen 07:35
Örebro Scandic Grand Fabriksgatan 21-23 07:55
Örebro Svampen Hpl Svampen 08:02
Arboga Dinners 08:25
Köping Tanka vid Bilia / Restaurang Rondellen 08:40
Hallstahammar Cirkel K vid E18 08:50
Västerås Shell Rocklunda 09:05

Karta

Avgångar & priser

AvresaDestinationLediga platserFrån pris
9/11-2025 söndagKonstresa till Stockholm med Fjugesta VävstugaMer än 8775:-Boka